Dag 1 Woensdag 22 mei 2014.

Vertrekpunt: Cane Garden-Tortola BVI

Eindelijk is het zover, we gaan beginnen aan onze Atlantische oceaan oversteek naar de Azoren. We hebben lang geduld moeten hebben. Het weer was eerder nog te onstuimig en het Azorenhoog lag nog niet op z’n plek.

We beginnen met een bakkie koffie en daarna wordt de dingy aan dek gehesen, en komt deze op het voordek te liggen. Ik neem nog een laatste duik, want van zwemmen zal voorlopig niet veel komen. En dan is het tijd, bij de Boomerang gaat het anker omhoog en wij laten de lijnen los van de mooring. We zijn op weg en varen samen op met de Boomerang.

IMG_3006

Tijd om te gaan vissen. Als beet gebruiken we een inktvis. Even later, zzzzz pong, jee wat buigt die hengel door we hebben beet. Als Kaas de lijn naar binnen haald, lijkt het of er niets aan zit. Dat klopt, de lijn is doorgebeten of doorgeknapt, we zijn een inktvis armer. Vanavond hebben we geen verse vis op het menu.

Ik ga maar macaroni maken, ik zorg dat het voor het donker klaar is. We hebben afgesproken dat ik rond 21.00 uur ga slapen en Kaas slaapt buiten met de kookwekker 20 minuten per keer. Alsof hij aan het solozeilen is. De volgende ochtend wordt ik om 5.00 uur gewekt, of ik het buiten overneem, zodat Kaas even echt kan slapen. Geen probleem ik sta uitgeslapen op en heb een goeie nacht gehad.

 

Dag 2 Donderdag 22 mei 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 20 graden, 12’ 948” & West 063 graden, 15’ 420”.Van de 2233 mijl hebben we in 24 uur 137 mijl afgelegd.

We liggen op 12 mijl afstand van de Boomerang. Via de marifoons hebben we onderling contact en wisselen we posities uit. Daarnaast luisteren we op onze SSB radio het net van John uit.

IMG_3283

Hij heeft iedere ochtend en iedere avond een uitzending. ’s Ochtends om 8.00 uur en ’s avonds om 17.00 uur. Via het net heeft hij contact met Restless Spirit, zij zijn vijf dagen eerder vertrokken. Wij kunnen alleen uitluisteren, zenden lukt ons niet. Maar het is wel mooi dat het kan. Zolang we contact hebben, houdt de Boomerang ons op de hoogte van het weer. Vooralsnog kunnen we nu nog gebruik maken van de gribfile die we voor vertrek nog hebben binnen gehaald.

Met vissen zit het ons niet mee, we zijn weer een lokaas voor de vis verloren. Ergens zwemt een vis rond met onze Harry is z’n bek.

De tweede nacht van Kaas was een frisse nacht, we gaan weer naar de koudere gebieden. Voor het eerst heeft hij weer een trui aangehad. Nou ja voor het eerst. Een paar weken terug was het ‘savonds erg fris aan de bar, toen is de Tortola trui gekocht. Maar hij komt nu goed van pas.

De afstand tussen de Boomerang en ons is opgelopen tot 15,3 zeemijl. Ze lopen met een windvaan verder uit.

Dag 3 Vrijdag 23 mei 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 21 graden, 57’ 586” & West 061 graden, 44’ 933”. We hebben totaal 274 zeemijl afgelegd, 137 mijl in 24 uur.

Met het varen gaat het goed, het vissen is een ander verhaal. We verliezen alleen maar beetvisjes. Dat gaat niet goed zo.

Via de VHF hebben we nog steeds contact met de Boomerang. We zien elkaar niet, maar kunnen elkaar met de marifoon nog wel bereiken. Mooi dat dit kan. Zo wordt ik ’s middags opgeroepen door Debby, Kaas ligt namelijk te slapen: “Diaan houdt even goed uitkijk, er drijft een liferaft en dat komt jou kant op”, “Oké, dat doe ik”. Mmmm denk ik dit is luguber, hopelijk zit er niemand in, nou ja ik ga het wel zien. Echter ik zie niets en ik hou toch echt extra uitkijk.

Kees, weten jullie nog, onze stuurautomaat is vannacht van slag af geweest. Terwijl ik lag te slapen heeft Kaas het in zijn eentje opgelost, zoals een solozeiler dat ook zou moeten. Afgelopen nacht was het ook wel fris, Kaas dacht al aan een lange broek, maar dat vond hij nog iets te vroeg. Ik besluit de fleecebroek op te sporen en dan moet hij de komende nacht maar bekijken wat hij doet.

Dag 4 Zaterdag 24 mei 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 24 graden, 09’ 976” & West 060 graden, 21’ 628”. Totaal 430 zeemijl afgelegd en 156 zeemijl in 24 uur, dat gaat lekker.

We varen heerlijk over bakboord, bij de keuken hebben we tegen de drempel wat zout water liggen. We verwachten dat het door de helling van de roerkoning komt. Geen paniek, het is niet veel water en de bilgepomp doet het nog.

Kaas gaat vandaag het vissen grof aanpakken. Rode Harry wordt ingezet. Nu maar duimen dat we een lekker visje vangen. Helaas aan het eind van de dag hebben we weer geen beet. Rode Harry hebben we nog wel.

IMG_3029

Als we zo buiten zitten hebben we beiden het gevoel dat we een geweldige oversteek gaan krijgen. Tot dusver is dat ook zo. Zoals het nu gaat is het heerlijk. Het zeewater bruist zachtjes langs de D-Jay, het is echt Top.

We varen nog steeds met een helling aan de wind over bakboord. Het enige nadeel hiervan is. Dat het lastig is de toilet door te pompen, deze zit bij ons aan stuurboord. Met pompen is het wachten tot de helling niet zo schuin is, en pompen maar.

 

Dag 5 Zondag 25 mei 2014.

Sinds afgelopen nacht zien we het navigatielicht van de Boomerang. Ze komen weer in het zicht. Sinds de eerste nacht zagen we elkaar niet meer. Afgelopen nacht heeft Kaas voor het eerst gebruik gemaakt van zijn fleecebroek. Brrrrrr…… gelukkig hoeven we de kachel nog niet aan te zetten.

Positie 9.30 uur: Noord 25 graden, 25’ 240” & West 58 graden, 19’ 151”. Totaal hebben we 566 zeemijl afgelegd en 136 zeemijl in 24 uur.

Vandaag heb ik mijn eerste Atlantische brood gebakken, zonder broodbak machine, of kneedhaken. Gewoon lekker kliederen met je handen. Deze keer heb ik op het advies van Debby, de ovendeur dichtgelaten. En, het is nu geen platte stuiver. Het ziet eruit als een echt brood en het smaakt ook goed. Dat gaan we vaker doen deze reis.

IMG_3039

Nadat ik klaar ben met mijn brood is het tijd geworden voor het lichtweerzeil. Deze hebben we voor het laatst gebruikt met de voorjaartocht van 2011. We hadden er toen Eggie bij, we zullen het nu samen moeten zien te klaren. Het lukt, hij staat. Het is een mooi gezicht, maar de snelheid valt ons tegen. Tegen de avond laten we het zeil zakken, het is een klus, vooral het zeil weer in de zak doen is een heel gedoe. Het pakket is ook veel groter geworden, dan hij eerst was. Nou ja, op de Azoren vouwen we het wel weer netjes op. Voorlopig past hij niet meer onder het bed, dan maar op de bank in de salon.

IMG_3050

IMG_3171

 

 

 

 

 

 

Na het SSB net van 17.00 uur komt het bericht dat we twee dagen gaan dobberen. Volgens Ugrib is de wind op. Aangezien we maar beperkt diesel bij ons hebben, willen we dat niet nu al allemaal opmaken. Dobberen op een oceaan, dat lijkt me raar. Nou ja we gaan het wel zien. Nu zeilen we nog een beetje, de motor draait om stroom te draaien voor de accu’s. Even later zit er voldoende stroom in en gaat hij uit. We dobberen nog niet, we gaan niet hard, 2,5 knopen. Maar dat is nog altijd beter dan dobberen. Kaas meld het aan de boomerang. Ook zei gaan weer zeilen.

Even laten via de VHF, “Boomerang voor de D-Jay”, Debby, “He zagen jullie die flits ook, rood en groen”. Wij zagen wel een flits maar geen rood en groen. “Nou”, zegt Debby, “Het lijkt wel of ik paranoia begin te worden”. “Eerst zie ik een liferaft en nu denk ik een vuurpeil te zien”.  Volgens ons was het geen vuurpeil, wat het wel was weten we niet.

Doordat er wat minder wind staat, heeft Kaas toch een drukke nacht. Van zijn korte slaapjes komt deze keer niet, de pechvogel. Dan moet hij op de dag maar wat extra slapen.

 

Dag 6 Maandag 26 mei 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 26 graden, 18’ 195” & West 056 graden, 26’ 142”. Totaal hebben we 683 zeemijl afgelegd en 117 zeemijl in 24 uur.

Ik heb het eindelijk voor elkaar een geweldige al zeg ik het zelf foto te maken van een oceaanvogel.

IMG_3119

We maken sinds gister wat water in de kombuis. Dit is iets wat we niet willen. Het is niet veel, maar het is wel zout water. “Kaas, volgens mij komt het van de zoutwaterpomp”, als Kaas even later gaat kijken, geeft hij mij gelijk. “Scherp gezien Diaantje, voorlopig moet je de zoutwaterpomp maar niet meer gebruiken”. Dat liever dan zoutwater binnen de boot.

We zijn nog steeds niet aan het dobberen, afgelopen nacht hebben net als de Boomerang van 17.00 uur tot 02.00 uur op de motor gevaren.

Dag 7 Dinsdag 27 mei 2014.

Aan boord is de klok 1 uur  vooruit gezet.

Positie 9.30 uur: Noord 27 graden, 04’ 672” & West 054 graden, 44’115”. Totaal hebben we 788 zeemijl afgelegd en 105 zeemijl in 23 uur. (Tja de klok is uur vooruit gegaan)

Vandaag is het volgens Kaas tijd voor de spinaker. Hij ging slapen maar is weer snel zijn bed uit. Diaantje kom op de spi gaat omhoog. Het treft even wat voorbereiding maar als die lap staat is het wel geweldig.

IMG_3128

Alleen de zee is wat ruw en de wind varieert steeds. Het zit is niet mee. We krijgen hem niet op gang. Na vier uur geven we het op. De genua gaat weer uit, dit gaat beter. We halen meer snelheid dan met de spi. We hadden het kunnen weten om de spinakeren hebben we een rustige zee nodig. Helaas wie weet hebben we de volgende keer meer succes.

Kaasje ligt bij te slapen en mijn gedachten dwalen af, terwijl ik aan het varen ben. Wat heb ik de afgelopen twee en half jaar gemist. Een van die dingen is de zeezeiltochten in het voor en najaar van TipTopSailing. Wie weet kunnen we dit jaar weer van de partij zijn.

Tot dusver hebben we een geweldige oversteek. Eentje waar je alleen maar van kunt dromen. Dat de Boomerang in de buurt vaart, maakt het extra gezellig. Dat we na zo’n afstand nog bij elkaar varen vinden wij wel bijzonder.

Rond de avond ziet Kaas een olievat drijven. Gelukkig niet op ramkoers met de D-Jay, en gelukkig was het nog daglicht en zag hij het.

De zee is voor de derde avond op rij, zo glad als een spiegel. Aan de horizon zien we de Boomerang. We zijn beiden aan het motoren op een rustig toerental. We hebben inmiddels 22 uur de motor gedraaid, dat tikt zo ongemerkt toch aardig door. We hebben diesel voor 100 uur.

Zo gauw er weer wind is, gaat de motor uit. Ookal komt de wind uit de verkeerde hoek, we zeilen en dat is tenslotte wat we willen. We roepen de Boomerang op, “zullen we dan maar naar de Canarisch of Fuertefentura gaan”, “Nee, La Gomera, daar heeft Willem een huisje”, “Ook goed”.

Later draait de wind weer naar de goede hoek en sturen we weer op de Azoren af. Heerlijk, de achtergrond worden we getrakteerd op een geweldige zonsondergang.

IMG_3270

 

Dag 8 Woensdag 28 mei 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 27 graden, 51’ 360” en West 52 graden, 57’ 861”. We hebben totaal 895 zeemijl gevaren en 107 zeemijl in 24 uur.

En zo varen we rustig verder met de Boomerang in de buurt. Vandaag gaat er geen spi of lichtweerzeil omhoog. We varen met het eerste rif en de Genua uit. Zo varen we ongeveer 5,5 knopen. We vinden het prima zo.

Het enige wat we nog willen is een vis vangen. Tot nu toe hebben we wel beet gehad maar de lewers met de vis eraan verloren. We zijn benieuwd hoe het vissen bij de anderen gaat. Kaas vraagt aan John of hij via het SSB net wil informeren of de anderen al vis hebben gevangen. Alleen de Daruma heeft vandaag een 20 kilo mahi gevangen. Het kan dus nog wel, je moet alleen ook nu geduld hebben. Dat we nu een echte vishengel hebben, maakt ons nog geen vissers. Gelukkig zijn we niet de enigen.

En zo gaat de dag weer over op de nacht. Kaas heeft een erg onrustige nacht. Het is pikdonker en de D-Jay wil maar niet varen. Van slapen komt niet zoveel. Hebben het punt bereikt dat we 1000 zeemijl hebben gevaren. De Azoren komen dichter bij. De kookwekker wordt niet gebruikt.

IMG_3227

 

Dag Donderdag 29 mei 2014.

Als ik gewekt wordt, halen we als eerste het rif uit het grootzeil. Hé dat scheelt, de D-Jay wil weer vooruit. We varen nu zo’n 6 tot 7,5 knoop, we zijn zeer tevreden. Ook vandaag zitten we nog steeds in de buurt van de Boomerang. Hier zijn we erg blij mee. Zij kunnen namelijk het weer binnen halen. Op deze manier weten wij dus wat we kunnen verwachten.

Positie 9.30 uur: Noord 28 graden, 50’ 915” & West 50 graden, 54’ 487”. We hebben in totaal 1020 zeemijl gevaren, we moeten er nog 1252 varen. In 24 uur hebben we 125 zeemijl afgelegd.

Vanochtend heb ik mijn tweede brood gebakken. Erg jammer dat jullie lezers niets kunnen proeven 🙂

Als Kaas is uitgeslapen is het tijd voor muziek. Dit is op en top genieten. We horen naast de muziek het water kabbelen en bruisen naast de boot. De D-Jay gaat als de brandweer. We bouwen ons feestje omdat Kaas morgen jarig is. D-jay-Kaas zit binnen plaatjes te draaien, en ik zit buiten en probeer te raden wie hij nu weer heeft opgezet.

Wat is het zeezeilen toch geweldig onder deze omstandigheden. De wind laat ons varen en de zon geeft ons de stroom voor de accu’s. Waardoor we nu plaatjes kunnen draaien. Wat hebben we toch een heerlijk leven.

24.00 uur Hieperdepiep, Kaas is jarig

Dag 10 vrijdag  30 mei 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 29 graden, 47’ 855” & West 48 gragen, 25’ 000”. We hebben in totaal 1162 zeemijl gevaren en 142 zeemijl in 24 uur, hier worden we blij van.

In overleg met de Boomerang is afgelopen nacht besloten dat we iets hoger gaan sturen. We koersen nu niet meerrecht op de Azoren af. Dit heeft te maken met de windrichting, die nu uit ZZW komt en later deze week uit NO.

Kaas heeft sinds een paar dagen terug de spelletjes op de Ipad ontdekt. Zit ik binnen het blog bij te werken, hoor ik in een keer. “Dit is zo stom, zo stom”, ik denk wat gebeurd er. Volgens mij varen we lekker. “Kaas wat is er, hé niets”. “Ik dacht dat je iets zei”, “ja dit spelletje is zo stom”. “Ohh is dat het, nou dan ga ik weer verder”.

De D-Jay heeft de vaart er weer in zitten, nadat het vanochtend brengen en halen was, gaan we nu weer als de brandweer.

Ik, alias Bob de Bouwer heb weer mijn rondje dek gedaan. Er wordt bekeken of alle harpjes nog vastzitten en of de splitpennetjes nog op z’n plek zitten. Bijna alles is in orde, behalve de splitpennetjes bij het anker.Deze beginnen te roesten, we zullen ze zo gauw het kan vervangen.

IMG_3240

En zo is er weer een geweldige dag voorbij gegaan. Als we de zon zien ondergaan, vaart de Boomerang aan de horizon, geweldig wat een mooi gezicht is dat.

Voor de nacht wil Kaas graag wat warme sokken aan. Op de dag is het nog steeds korte broeken weer, maar de nachten beginnen frisser te worden. Ik ga dus op zoek naar de sokken, ik leg er gelijk maar een fleecedeken bij, je weet maar nooit.

Dag  11 zaterdag 31 mei 2014.

Rond 5 uur vanochtend hadden we nog 1000 zeemijl te gaan.

Als Kaas na tweeënhalf uur is uitgeslapen is het tijd voor koffie. Hij laat mij nog steeds slapen tot het licht wordt. Daarna neem ik de wacht over, tot zolang hij slaapt. Op de dag en voor ik ga slapen, gaat hij ook nog wat uurtjes slapen.

Positie 9.30 uur: Noord 30 graden, 32’ 934” & West 45 graden, 49’ 927”. We hebben in totaal 1292 zeemijl gevaren en 130 zeemijl in 24 uur, we moeten er nog 972 varen.

Op de kaart zie ik dat we in het gebied van de ijsbergen varen. In 1934 heeft men hier in de buurt een ijsberg gezien. Ook dat nog, aan een ijsberg moeten we hellemaal niet denken. Brrrrrrr…… ik krijg het er al koud van.

Vandaag zijn we druk geweest met rif erin, rif er weer uit en rif er weer in. Ondanks dat hebben we heerlijk gevaren. Kaas heeft een zware nacht hij is maar druk met het in en uitrollen van de genua. En ik slaap overal doorheen.

Dag 12 Zondag 1 juni 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 31 graden 39’ 276” & West 43 graden 31’ 118”. We hebben in totaal 1420 zeemijl gevaren en 128 zeemijl in 24 uur, we moeten er nog 838 varen.

Er staat als ik wakker wordt gemaakt duidelijk meer wind dan gisteravond. Na Kaas zijn tweede bijslaap sessie, zetten we het tweede rif. Ze zeggen de laatste loodjes zijn zwaar en het fenijn zit hem in de staart. Nou we gaan wel zien wat ons te wachten staat.

Later deze week krijgen we Noord Oosten wind. En ongeveer 300 mijl van Horta zit een hogedruk gebied zonder wind. We gaan de diesel misschien hard nodig hebben.

Tegen de avond heeft John van de Boomerang een nieuw weerbericht. Er ligt een storm boven Horta. Deze zal hij de komende dagen extra in de gaten houden.

Onze GPS koers is nu 30 graden, deze zou 60 graden moeten zijn. Maar de windrichting bepaald dat we nu niet hoger kunnen varen. Het is aan de wind hakken richting Horta. En toch glijd de D-Jay door de golven, af en toe maken we een klap. Maar als het zo blijft gaan is het wel vol te houden, en heeft Kaas een goede nacht.

Dag 13 maandag 2 juni 2014.

Gisteravond is de klok weer een uur vooruit gezet.

Positie 9.30 uur: Noord 33 graden, 13’ 710” & West 41 graden, 49’ 227”. We hebben in totaal 1543 zeemijl gevaren en 123 zeemijl in 23 uur, we moeten er nog 716 varen.

Buiten is het al een stuk frisser dan we gewend zijn. Kaas zegt; “ik denk dat ik vannacht maar eens een zeilpak aantrek”. Dat is een tijd geleden.

We varen nog steeds na 1543 zeemijl samen op met de Boomerang. We vinden het fijn dat zij in de buurt zijn. Het maakt het ook gezellig. We houden elkaar via de VHF op de hoogte. Van het SSB net zijn wij twee trouwe luisteraars.

We zien sinds vandaag veel “Portugese oorlog schepen”, het zijn een soort roze kwalen die zeilen.

IMG_3264

Cees sloeg afgelopen nacht weer eens op hol. Kaas moest een rondje varen om het op te lossen. Ik sliep gewoon door en heb niets gemerkt. Sinds 01.00 uur zijn we aan het motoren.

Dag 14 Dinsdag 3 juni 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 35 graden, 09’ 678”& West 40 graden, 05’ 966”. We hebben in totaal 1677 zeemijl gevaren en 134 zeemijl in 24 uur, we moeten nog 587 zeemijl varen.

Kaas is aan het sturen en ik zit binnen bij de plotter. Ik ben de situatie bij Horta aan het bekijken. Hoor ik ineens. “Diaan, dolfijnen”. Wat  een feest, vijf minuten later zijn ze weg, roept Kaas, die nog steeds aan het sturen is. “Diaan start de motor”. Ik snap er niets van maar doe wat hij zegt. “Kijk” zegt Kaas, “een walvis, precies voor onze boeg”. Op het moment dat ik de motor starte veranderde hij van koers. “Jee Kaas, het lijkt wel een onderzeeër”. Het leek wel of de dolfijnen ons wilde waarschuwen. We zouden er zo opgevaren zijn.

We zien weer een eerste groot schip, hij moet voor ons wijken en doet dat ook.

Dag 15 Woensdag 4 juni 2014.

IMG_3306

Vanochtend werd ik om 4.30 uur gewekt. “Diaan er zijn dolfijntjes”, daar kom ik graag mijn bed voor uit. Kaas gaat slapen en ik neem de wacht over. Tijdens het net van 8.00 uur zijn er weer dolfijnen. Het lukt me niet om het ssb kanaal goed af te stemmen, ik wordt ook afgeleid door de dolfijnen, ze zijn er weer. Ik roep later de Boomerang wel op.

 

 

 

IMG_3341

Positie 9.30 uur: Noord 36 graden, 55’ 314” & West 38 graden, 36’ 38’ 345”. We hebben in totaal 1804 zeemijl gevaren en 127 zeemijl in 24 uur, we moeten er nog 484 varen.

Om de storm te omzeilen varen we naar een ander waypoint. In de loop van de dag hopen we weer te kunnen zeilen. In de verte zien we een groep pilot Wales. Erg indrukwekkend. De zee is sinds gisteren heel kalm. Er komt weer een klein beetje wind en dus zijn we nu aan het motorsailen, later gaat Yanmar hellemaal uit. We hebben sinds ons vertrek 35,5 uur gemoterd. We kunnen ruim 100 uur moteren.

We varen nog steeds samen met de Boomerang.

IMG_3197

Dag 16 donderdag 5 juni 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 37 graden, 57’ 289”& West 36 graden, 11’279”. We hebben in totaal 1941 zeemijl gevaren en 137 zeemijl in 24 uur, we moeten er nog 358 varen.

Het is een ruige zee, ik denk toch koffie te kunnen zetten. Dat had ik beter niet kunnen doen, als ik de laatste keer opschenk verbrand ik mijn hand. Sukkel en eigenwijsje dat ik ben. Maarja de koffie is klaar.

IMG_3460

We krijgen brekers van voor, achter en opzij de kuip in. Bij de grootste breker staat Kaas tot zijn enkels in het water. Cees trekt het niet meer, dus sturen we om en om. Kaas stuurt wat meer dat ik. Ik vind het maar lastig rekening te houden met de koers, blijven zeilen en de golven in de gaten houden. Dat zijn drie dingen tegelijk, het lukt me niet, ik reageer steeds net te laat of de verkeerde kant op. Maar ja volhouden Diaan, je kunt het wel blijven concentreren, tja daar zit hem nu net het probleem, ik heb er moeite mee. Ietsje later gaat het al wat beter.

Het is nu echt ook op de dag zeilpakken weer, jee wat hebben wij het koud. Doordat we twee en een half jaar op slippers hebben gelopen passen de laarzen niet meer. Mmmm dan maar op de blote voeten.

IMG_3486

Zo hadden we gisternacht nog een kalme zee, en daar is nu niets meer van over. We houden dit tot aan Horta. Nou ja bijna, zaterdag neemt de wind af. Nou van mij mag het, dan maar het laatste stuk met Yanmar aan.

Tijdens de nacht varen we met het derde rif en een klein beetje fok, de genua hebben we allang weggehaald.

Dag 17 Vrijdag 6 juni 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 37 graden, 50’ 446” & West 33 graden, 17’ 993”. We hebben in totaal 2073 zeemijl gevaren en 132 zeemijl in 24 uur, we moeten er nog 224 varen.

In de ochtend zien we weer dolfijnen, ze komen even kijken en zij weer vertrokken. De zee is gelukkig ietsje kalmer geworden dan gisteren. Kaas gaat even kijken of alles oke is in het motorruim. Hij wil de kachel even nakijken en via een binnenluik kan hij de motorruimte in. Hij ziet dat een splitpennetje van de stuurinrichting weg is. Oei, “Diaan heb je een hamer en een kleine splitpen, ik zie net op tijd dat er eentje weg is”. Daar hadden we even geluk.

We gaan hard, het is niet meer zo ruig als gisteren, Cees houdt het vol om te blijven sturen. Heel af en toe nemen we het van hem over. Als het goed is komen we morgen in Horta aan, we hebben nog 1 nacht te varen, het eind komt in zicht. We hebben inmiddels het derde rif eruit, we twijfelen nog voor de nacht. We besluiten geen derde rif te zetten, we willen voor het donker is Horta zijn.

Tijdens de nacht had Kaas even het derde rif willen hebben, maar het ging allemaal goed.

Dag 18 Zaterdag 7 juni 2014.

Positie 9.30 uur: Noord 38 graden, 18’ 745” & West 030 graden, 05’ 159”. We hebben in totaal 2222 zeemijl gevaren en 149 zeemijl in 24 uur, we moeten er nog 69,9 zeemijl varen tot aan Horta.

Het tweede rif gaat er in de ochtend uit, de wind laat het toe. Op naar Horta. We hopen dat we niet hoeven te ankeren. Maarja dat zien we wel als we er zijn. We komen aan in het donker, en parkeren de D-Jay naast een andere boot aan de kade. Daarna is het tijd voor een biertje en een portje op de Boomerang.

Nu, eerst even bijkomen, de D-Jay weer in orde maken, werken aan het blog en daarna gaan we weer verder.

10395191_10201858033562658_1256647714101393250_n[1]

Volgende »

  1. Roger schreef:

    Welcome back in Europe !!! mooi blog Diaan, ik zie jullie wel in W’Stad!!

  2. Inge schreef:

    Super dat alles zo goed gaat zeg! Mooi verhaal ook. Geniet van jullie tijd op de Azoren XX

  3. Sandra schreef:

    Hey Didi en Jeroen, wat een prachtig verslag. Weer een hele spannende ervaring rijker. In gedachten zie ik je twinkelende ogen bij het zien van de dolfijnen. Groetjes en veel liefs vanuit IJsselstein.

  4. Nel Bouter schreef:

    dank Diana voor je uitgebreide verslag. Samen met de foto’s die er al wel zijn en het telefoontje met Jeroen heb ik nu een goed beeld van jullie belevenissen. Wat goed dat het grootste deel van de tijd goed ging op die grote plas. Ik weet niet of de vogel die op een foto te zien is door jou is gemaakt, maar hij is erg mooi! Ik weet niet precies hoe jullie je nu voelen, maar ik ben toch wel blij dat jullie gearriveerd zijn en dat jullie zelf en het schip het goed maken. Tot later, Nel

  5. Ruud van der Zee schreef:

    Goed dat wordt nog warmer aankleden, passende laarzen , koude neuzen, kom maar mee op die najaarstocht , weten jullie het echt zeker. In de dampende mist naar Engeland. Maar welkom jongens, ik zie jullie wel.

  6. Monique Aaldijk | Fotografie schreef:

    Heeeee buurtjes!

    Oooh wat heerlijk om te lezen dat de overtocht goed is gegaan. Jullie zijn mooi op tijd in de Azoren voor het WK. Tof! Ooh ik moest nog aan jullie denken. Gisteren ma lange tijd op de boot kipkluifjes op. Hmmm heerlijk. Als jullie in Willemstad zijn gaan we ff een lading halen. Mmmm dat wordt smikkelen. Heel veel plezier, maar vooral lekker genieten in Horta.

    X Aart & Mo

  7. Jolanda schreef:

    Geweldig dat alles zo voorspoedig verloopt. Houden zo en genieten. Liefs Jolanda

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s